Online - Storytooling [uitgesteld]

Nieuwe datum

Omdat de gezondheid en het welzijn van onze cursisten en lesgevers primeert, nemen wij preventieve maatregelen in lijn met de adviezen en maatregelen bepaald door de overheid. Concreet betekent dit dat we deze vorming (voorzien op 17 en 24 maart) uitstellen naar een latere datum. 

Wil je graag op de hoogte blijven van de nieuwe vormingsdata, stuur dan een mailtje naar Diane.Rijmenants@thomasmore.be en schrijf je in op onze nieuwsbrief

----

Tim Verheyden (VRT-journalist en documentairemaker) en Tom Rumes (regisseur en docent storytelling) nemen je in deze inspiratiesessie mee achter de schermen van een sterk verhaal. Ze geven je de basics van storytelling mee en waarschuwen je voor valkuilen. 

Want verhalen vertellen is moeilijk. Vreselijk moeilijk. Toch heeft iedereen een verhaal dat, eens je de nodige tips en tricks op zak hebt, in beeld of tekst gebracht kan worden. Door hard werk, de juiste keuzes, maar ook door kennis van de opbouw van verhalen kan je de kunst van het storytelling wel degelijk aanleren. Storytelling is jezelf voortdurend in vraag stellen en kijken hoe je een verhaal anders kan vertellen.   

Daarom gaan we tijdens de tweede dag praktisch aan de slag. Met een aantal tools en apps proberen we die straffe verhalen vorm te geven. Je leert interactieve foto's maken, maar ook timelines, maps, gifs of infografieken. Ook met die tools maak je het verschil! 

Vorming inhoud

De auteurs van How To Story willen je voora I zin geven om goede verhalen te vertellen. Kort en krachtig, maar met aandacht voor zowel inhoud als tactiek, leer je van de  auteurs  met  tonnen ervaring alles watje moet weten omje  publiek  te boeien  - en geboeid te houden. Concreet en met heel veel praktijkvoorbeelden. Tegelijkertijd kijken ze ook naar morgen en het veranderend journalistiek lan dsc h ap . Want de mediasector evolueert razendsnel.  Deze  evolutie  daagtjournalisten  en   mediabedrijven uit om samen op zoek te gaan naar straffe verhalen om die dan te gaan publiceren naar verschillende (digitale) platformen. De stap naar transmedia storytelling.

 

DAG 1

  • Verhalen vinden is werken. Belang van onderwerp, doelgroep, platform en invalshoek.
  • Basisbouwstenen van een goed (digitaal) ver haal : karakters, spanningsboog, obstakels, spanningsboog,
  • Introductie nieuwe mediaformats en alternatieve vormen van journalistiek: longreads, interactieve documentaires, newsgames, mobilejournalism, hyperlokale nieuwssites, newsjacking
  • Basisprincipes transmedia storytelling
  • Inleiding tot storytools: overzicht van de belangrijkste tools voor interactieve foto's, timelines, maps, gifs, infografieken,

 

Dag 2

  • Uitwerken van een (transmediaal) verhaal
  • Oefening: praktisch aan de slag met die tools om je transmediaal concreet uit te werken
  • Voorstelling van goede (en foute!) praktijkvoorbeelden

Deze vorming inspireert en motiveert. Je krijgt veel voorbeelden uit de journalistieke praktijk. Maar je gaat zelf ook aan de slag. Je gaat zelf op zoek naar een straf verhaal om dit dan transmediaal te vertalen. Om het nadien effectief te realiseren met een aantal digitale tools en apps.

Doelgroep

Journalisten zonder oogkleppen op, met een honger naar straffe (transmediale) verhalen die het verschil kunnen maken.

Voorbereiding cursisten

Eigen laptop en (opgeladen) smartphone meebrengen.

Trainer
Email
diane.rijmenants@thomasmore.be
Duur
twee volledige dagen
Prijs
80.00 euro
Locatie

Arteveldehogeschool Gent

Campus Kantienberg

Voetweg 66

9000 Gent