persacademie campagnebeeld
persacademie slagzin
persacademie voor wie? persacademie vormingen persacademie lesgevers persacademie tarieven persacademie inschrijven persacademie praktisch persacademie wie doet wat? persacademie contact persacademie links persacademie HOME


button mediacoach

Een goed verhaal, storytelling VOLZET

13/09/2017 09:00
13/09/2017 17:00

Voor wie: 

Journalisten zonder oogkleppen op, met een honger naar straffe (transmediale) verhalen die het verschil kunnen maken.

Wat:

Tim Verheyden (VRT-journalist) en Tom Rumes (docent storytelling) nemen je in deze inspiratiesessie mee achter de schermen van een sterk verhaal. Ze geven je de basics van storytelling mee en waarschuwen je voor valkuilen. Storytelling is jezelf voortdurend in vraag stellen en kijken hoe je een verhaal anders kan vertellen. Verhalen vertellen is moeilijk. Vreselijk moeilijk. Toch heeft iedereen een verhaal dat, eens je de nodige tips en tricks op zak hebt, in beeld of tekst gebracht kan worden. Door hard werk, de juiste keuzes, maar ook door kennis van de opbouw van verhalen kan je de kunst van het storytelling wel degelijk aanleren.

Concreet:

De auteurs van How To Story willen je vooral zin geven om goede verhalen te vertellen. Kort en krachtig, maar met aandacht voor zowel inhoud als tactiek, leer je van de auteurs met tonnen ervaring alles wat je moet weten om je publiek te boeien - en geboeid te houden. Concreet en met heel veel praktijkvoorbeelden. Tegelijkertijd kijken ze ook naar morgen en het veranderend journalistiek landschap. Want de mediasector evolueert razendsnel. Deze evolutie daagt journalisten en mediabedrijven uit om samen op zoek te gaan naar straffe verhalen om die dan te gaan publiceren naar verschillende (digitale) platformen. De stap naar transmedia storytelling.
• Verhalen vinden is werken. Belang van onderwerp, doelgroep, platform en invalshoek.
• Basisbouwstenen van een goed (digitaal) verhaal: karakters, spanningsboog, obstakels, spanningsboog, …
• Introductie nieuwe mediaformats en alternatieve vormen van journalistiek: longreads, interactieve documentaires, newsgames, mobile journalism, hyperlokale nieuwssites, newsjacking …
• Voorstelling van goede (en foute!) praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland
• Basisprincipes transmedia storytelling

Aanpak:

Deze vorming inspireert en motiveert. Je krijgt veel voorbeelden uit de journalistieke praktijk. Maar je gaat zelf ook aan de slag. Met de kranten van die dag ga je op zoek naar een straf verhaal om dit dan transmediaal te vertalen.

 

Trainer: 
Tim Verheyden
Trainer: 
Tom Rumes
Duur: 
volledige dag
Data: 
13/09/2017
Locatie: 

Arteveldehogeschool Gent

 

Signups closed for this Opleiding